Rektorerna avslöjar: Andra delen

Läs första delen här.

Det stora antalet nyanlända har tvingat Stockholms stad att agera. Globala Gymnasiet har tagit emot tre nya spri-klasser och nu gäller det för skolan att jobba med integrationen. Vad har våra rektorer, Emma Frankl och Anna Högfors Lindståhl, att säga om detta?

Skulle ni vilja förklara situationen med ökningen av elever på skolan?

-Från och med 99:orna ökar barnkullarna och fler elever än tidigare behöver plats i skolorna, börjar Emma berätta. För att kunna tillgodose platser till alla elever gjordes i skolorna kapacitetsutredningar för att se till att alla skolor utnyttjar sitt utrymme maximalt. På Globala kom de fram till att så faktiskt var fallet, de dåvarande 620 elever var allt skolan rymde. Men i och med det stora antalet flyktingar som Sverige har tagit emot så krävdes ännu mer insatser av Stockholms stad. Det beslutades att alla skolor skulle hjälpa till och Globala var inte sena med att erbjuda platser åt fler elever. Till detta läsår har vårt språkintroduktions-program (spri) fördubblats och vi har nu till vår stora glädje 6 spri-klasser och då drygt 700 elever på skolan. Stockholms stad skulle ha löst trängseln med paviljonger, förklarar Emma, men som ni kan se så har inga paviljonger har kommit så istället fick skolan ta till nödlösningar i form av improviserade klassrum, matkort och nya skåp.

Globala har, med dess goda rykte och nu även med det ökade antalet spri-elever, lockat till sig universitetslärare, något Anna tycker är mycket positivt.

-Det är alltså eliten av lärare vi pratar om nu, förklarar Anna entusiastiskt, och det märks att alla vill hänga med på tåget och vara delaktiga och hjälpa till i denna satsning. De vill veta att ”de var minsann där” på “golvet” och gömde sig inte på sina höga positioner.

 

Men nu när en fjärdedel av Globalas elever är språkintroduktionselever, hur arbetar ni med integrationen på Globala mellan spri och de nationella programmen?

Vi skulle vilja samarbeta och ha lektioner tillsammans med spri-eleverna, säger Emma, men det är väldigt svårt i och med att kurserna är helt olika och ligger på helt olika nivåer. Tidigare försök att blanda eleverna i projekt har visat att det är svårt att få det att matcha på ett bra sätt. Dock vill vi samarbeta på andra sätt, fortsätter Emma. Bl.a. hade lärarteamet för ettorna och spri en gemensam konferens för att brainstorma samarbetsmöjligheter. Rektorerna vill även att alla elever ska flytta runt mer på våningsplanen istället för att vara fasta på ett plan som förra året. Det gick ju inte så bra för ettorna då, säger Emma rakt på sak. En annan sak som prövats på andra skolor är att spri-elever “praoat” i de nationella programmen. Fått följa med andra elever på skolan för att se hur det är att gå i gymnasieskola i Sverige, tänker Emma högt. Det blir lite som en öppen skoldag men för våra egna elever.

Utöver dessa insatsen så lägger rektorerna mycket vikt vid eleverna. Det finns massa idéer; vara faddrar, läxkompisar, simkompisar, och det finns en stor entusiasm, säger Anna. Problemet blir att göra dessa idéer till verklighet. Språkkompisar är också en förening som startades upp förra året, lägger Emma till, och Språkkompisarna skulle vara en grupp där elever från olika program hängde och hade trevligt tillsammans. Tyvärr har denna grupp gång på gång misslyckats på grund av att elever från de nationella programmen inte dyker upp.

Det viktigaste, säger Emma, är att vi arbetar på olika fronter. Det vi som rektorer kan göra är att från ett administrativt håll försöka skapa fler möten mellan olika elever.

Anna tillägger därefter att det tyvärr även kommer innebära en stor sorg med våra spri-elever. Många av dem, personer som vi har lärt känna, kan innan skolårets slut komma att vräkas och utvisas. Det kommer bli jätte jobbigt, och sorgligt att ha lärt känna någon som en dag plötsligt inte är kvar, säger Anna. Och vissa har faktiskt inget ”hemland” att åka tillbaka till så en del kan komma att skickas tillbaka till de länder de kom från i Europa. Andra får leva som papperslösa i Sverige. I och med de nya lagstiftningarna och även med tanke på att antal spri-elever fördubblats så kommer vi att uppleva många sorgliga historier i år. Men vi hoppas på så få som möjligt, säger rektorerna.

Men för Stockholms framtid finns det frågor som står obesvarade även för rektorerna. I Stockholms stad så finns det planer på att bygga fler skolor för att rymma alla ungdomar i gymnasieåldern. Vart ska alla lärare hittas? Kommer skolsituationen att lösas?

 

En annan vilja som Stockholms stad har, är att så många som möjligt ska komma in på linjen som är ens första handsval. Vad kan detta komma att betyda för Globala gymnasiet? Ligger det verkligen något i ryktena att programutbudet på Globala ska utvidgas? För att höra mer om detta är det bara att kolla in Globalt Perspektivs hemsida imorgon, då kommer del 3 av ”Rektorerna Avslöjar”

 

….Del 3


Sandra López

2 comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *