Rektorerna Avslöjar: Tredje delen

Läs del ett  här.

Stämmer ryktet? Kommer det finnas ett ekonomiprogram på Globala nästa år?

-Ja, vi kommer att erbjuda ett ekonomiprogram, berättar Emma. Ekonomilinjen är trots allt den populäraste linjen i Stockholms stad just nu men idag finns det inte särskilt många kommunala skolor som erbjuder ekonomi. Och om inte det börjar erbjudas så kommer ju alla ekonomer att gå på friskolor, och det blir jätte konstigt, tycker Emma.  

 

Vi har märkt att Globalas elever är lite oroliga för detta.

-Oj, är det så! Säger Emma förvånat.

 

Kommer globala andan vi har på skolan hotas om ekonomer börjar på Globala?

Vad bra att ni informerar oss för då måste vi ju verkligen prata om det här. Vi tror tvärt emot att ett ekonomiprogram behövs på Globala menar rektorerna.

-Det här är en idé som legat på tapeten ett bra tag, börjar Emma berätta entusiastiskt, Pernilla har haft den och nu har vi den. Det är alltså inga påtryckningar ifrån Stockholms stad som ligger bakom detta, säger Emma, för det kanske är den uppfattningen alla får, att vi ”slavar” under utbildningsförvaltningen. Vi tror att det behövs ett ekonomiprogram på Globala.

-Jag har t.ex. pratat med elever som gått högskolekursen ”Världens Eko” och frågat dem hur kursen gick. Många har alltså lyckats jätte bra på kursen och till och med fått A, säger Emma, men det många tyckte var svårt, det var just ekonomidelen. Och när beslut tas i världen idag, vad är det som i slutändan verkligen spelar någon roll? Jo, det är ju ekonomin, svarar Emma slutgiltigt på sin retoriska fråga.

 

Men hur kommer då ekonomilinjen passa in på Globalas profil?

I motsats till vad många verkar tro så menar rektorerna att en ekonomilinje verkligen är kopplad till Globalas profil med Hållbar utveckling i fokus.

-Idag måste ju verkligen alla företag, banker och aktieföretag förhålla sig till hållbar utveckling genom bl.a. arbetsvillkor och miljöutsläpp.

Emma går och hämtar ett papper som hon vill visa oss, kursbeskrivningen för ekonomi.

-Jag har då jämfört estet-, samhälls- och naturprogrammet med ekonomiprogrammet, förklarar hon , och i ekonomilinjens kursbeskrivning så nämns hållbar utveckling mer än på något annat program. Mycket av det vi jobbar med på skolan ingår alltså i ekonomi.

Sedan måste vi ju då ta fram och tänka igenom frågan, vad exakt ska ekonomi vara på Globala gymnasiet? säger Emma. Vilka ska de fördjupande kurserna vara? Emma funderar högt och säger att det kanske blir en kurs i grafisk kommunikation, eller kursen “Politik och hållbar utveckling”. Hur som helst så menar rektorerna att ett ekonomiprogram på Globala kommer tillföra väldigt mycket skolan.

-Vi måste slå oss in i ekonomisfären, säger rektorerna. Vi vill utbilda elever som är redo att ta sig an framtidens frågor, och för det behövs ekonomi.

 

Men, helt krasst, om vi tar in ekonomer, vilket annat program ska sparkas ut? Vad händer med det redan reducerande estetprogrammet?

Planen är att vi ska erbjuda både ekonomi och estet, menar rektorerna. Men finns det inget intresse för antingen estet eller ekonomi så finns det ju ingen mening med att ha det programmet.

För att tydliggöra svaret, så nej, vi vill inte sparka ut estet utan vi vill satsa på att estetlinjen ska hållas levande. På något sätt vill vi försöka göra estetprogrammet mer ”spetsigt” säger Emma, vi vill att det ska vara ”creddigt” att gå estet på Globala gymnasiet. Vi har trots allt ett ganska speciellt estet program på Globala, estetisk och media finns bara på en annan skola i Stockholm så det skulle vara synd om det la ner.

-Sedan är det många som skiter i program när de söker till Globala, tillägger Anna. Elever söker sig till Globala för att det är Globala. Globala gymnasiet är sannerligen speciellt och det finns en globala anda som hängt med sedan skolan startade. Rektorerna verkar även dem lägga en stor vikt i den så kallade ”globala andan” och detta kommer ni få läsa mera om i den fjärde och sista delen av ”Rektorerna Avslöjar”. Där kommer vi även, tillsammans med rektorerna, få blicka in i Globalas framtid.

 

…. Fjärde och sista delen

Så här tycker eleverna om den nya ekonomilinjen


Reportrar: Sandra López och Vera Bökman

Skribent: Sandra López

3 comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *